Един бутон е достатъчен, за да управлява подходящ електрически двигател (напр. движение на гаражна врата) в две посоки, но схемата, показана на Снимка 1, има и три защитни функции.

На чертежа отделните функционални части са отбелязани като отделни елементи, които могат да се използват дори като самостоятелна схема в други приложения. Основното условие е, разбира се, задвижващите двигатели да имат собствен краен изключвател.

Основна схема

Действието се основава на импулсното реле MR-42, обозначено с "R4", което променя състоянието си в реда на веригата от 2-битови двоични числа всеки път, когато се натисне бутон (функция нарастващ фронт при вход ON/OFF): 01 - 10 - 11 - 00 (0 = релето е изключено, 1 = релето е включено). Работата на управлението на посоката също е илюстрирана в таблицата.

  Output 2 (21-24) Output 1 (11-14) Function
1st press the button OFF ON UP
2nd press the button ON OFF STOP
3rd press the button OFF ON DOWN
4th press the button ON OFF STOP
 
Действието се основава на импулсното реле MR-42, обозначено с "R4", което променя състоянието си в реда на веригата от 2-битови двоични числа всеки път, когато се натисне бутон (функция нарастващ фронт при вход ON/OFF): 01 - 10 - 11 - 00 (0 = релето е изключено, 1 = релето е включено). Работата на управлението на посоката също е илюстрирана в таблицата.

Защита срещу едновременно превключване на двете посоки

Двете намотки на двигателя не трябва да се захранват едновременно, което се осигурява от превключващия изходен контакт 2 на MR-42, тъй като той никога не включва напрежението на двата си възможни изхода едновременно. Допълнителна защита може да се осигури чрез блокиране на превключващите контакти на две времеви релета с връзката, показана на снимката..

RESET след прекъсване на захранването

Ако системата се намира в режим STOP при повторно включване на захранването след прекъсване на електрозахранването, няма да се случи нищо специално, движението няма да се стартира автоматично. Ако по време на движението настъпи прекъсване на електрозахранването и след това системата бъде включена отново към захранването, тогава канал 1 на MR-42 ще бъде включен и движението ще може да започне в посоката, в която се е движило по време на прекъсването на електрозахранването. За да предотвратим това, сме инсталирали времево реле обозначено с "R1", което също е във функция "b" /времезакъснение при включване/ и получава директно общото захранващо напрежение. Ако захранването бъде включено, релето изчаква време T след което подава напрежение. Неговият изход е свързан паралелно с бутоните, така че показаният тук нарастващ фронт може да превключи импулсното реле MR-42. Тъй като клема 15 на "R1" получава напрежение само когато се подаде напрежение на клема 14 на "R4" (сигнал за разрешаване на движението), тя може да превключва импулсното реле MR-42 само когато е във фаза на движение, така че трябва да се издаде команда STOP, за да се предотврати автоматичното започване на движението.

Защита от пренапрежение

Когато преместваният обект (порта, гаражна врата и т.н.) се сблъска с препятствие или заседне, двигателят може дори да изгори. Като защита е инсталирано реле за следене на тока PRI-51 / xx, което действа като ограничител на тока: ако токът, протичащ през вътрешния шунт, надвиши зададената стойност, релето се включва. Серията PRI-51 има регулируем макс. токов лимит и се предлага в няколко версии ("xx" в кода на типа = макс. токов лимит). Регулируемата минимална стойност на тока също е 10% от макс. и може да се зададе закъснение в диапазона от 0,5 до 10 секунди срещу краткотрайни смущения. Ако PRI-51 открие свръхток, неговото реле се задейства и фазата на клема 18 превключва импулсното реле MR-41, което прекъсва захранването на двигателя и спира движението. Рестартирането е възможно само с бутона "RESET" за претоварване, след като е отстранен проблемът, предизвикал свръхтока.

Съвет

Ако системата е изключена поради свръхток и след това е рестартирана с червения бутон, движението ще започне, ако свръхтокът действително е спрял. Ако не искате да правите това, можете също така да свържете захранващото напрежение към "A1" на "R1" от клема 14 на "R2", тогава движението няма да започне след натискане на бутона RESET за претоварване, защото импулсното реле MR-42 ще спре. 

Скоро ще ви предложим още трикове.

Внимание! Решенията, представени в статиите, са илюстрирани с концептуални схеми, в които въпреки многократните проверки или тестове в условията на работилницата могат да възникнат грешки. Задача и отговорност на инсталатора е да провери тяхната пригодност за дадена задача и да направи евентуални промени! Авторът и фирмата не поемат никаква отговорност за щети или други проблеми, произтичащи от използването на представените решения. Цветовете на проводниците в чертежите помагат само за по-лесна прегледност, те не съвпадат непременно с цветовете на стандартното окабеляване!